יום שלישי, 11 בדצמבר 2012

כל הסוגים של בדיקת MRI

בדיקת MRI היא אחת הבדיקות המבוקשות ביותר (עד כדי כך שבשל מספרם הלא מספיק של מכשירי MRI בישראל, לעיתים התור אליה ארוך ומתסכל). בדיקת MRI מציעה שני יתרונות מהותיים: האחד, היותה מדויקת להפליא, והשני, היותה נטולת קרינה לחלוטין.

בדיקת MRI מנצלת את העובדה כי הגוף שלנו מגיב לשדות מגנטיים. אטומי המימן שבגופנו (המכיל 70% מים שכידוע מורכבים מאטום אחד של חמצן ושני אטומי מימן) מגיבים להפעלת שדה מגנטי (זהו האמצעי בו משתמשת בדיקת MRI) ואז חוזרים למקומם המקורי. משדרי רדיו שהם חלק ממכשיר ה-MRI מאפשרים להשפיע על כיוון השדה המגנטי, וכל האינפורמציה הנאספת כתוצאה מתזוזת אטומי המימן בגוף מנותחת ומספקת תמונת מצב מדויקת אודות הנעשה בתוך הגוף של הנבדקים, ובפרט אם נצפים בהם תהליכים לא נורמאליים המעידים על מחלה או בעיה אחרת.

בדיקת MRI של המוח 

 

בדיקת MRI של המוח נועדה לספק תמונה על מצבו של המוח, בכדי לאפשר לרופא למצוא את הטיפול האופטימאלי במקרים של כאבי ראש עזים שאינם חולפים, קשיים משמעותיים בראייה או בשמיעה (שמקורם אינו בעיניים או באוזניים), הפרעות בתחושה, בעקבות אירועים מוחיים או כשיש חשש לגידולים במוח, זיהומים, דלקות, מחלות כרוניות (ובפרט טרשת נפוצה) או מומים מלידה.

בדיקה אחרת המבוצעת לעיתים במקרים אלה היא CT ראש, אולם בדיקת MRI של המוח נחשבת מתקדמת יותר, שכן היא מצליחה למפות אזורים במוח שה- CT לא מצליחה.

בדיקת MRI פונקציונלית של המוח

 

בדיקת MRI פונקציונלית של המוח היא בעיקר כלי מחקרי ופחות כלי אבחוני. בניגוד לבדיקת MRI, הבודקת את המבנה של המוח (כלומר האנטומיה שלו), בדיקת FMRI בוחנת את התפקוד של המוח ושל האזורים השונים בו. בבדיקה זו משתמשים החוקרים לצורך מיפוי המוח, כלומר על מנת להבין איזה אזור במוח משמש לאילו תפקודים, ואיך בדיוק מתבצעים במוח התהליכים הקוגניטיביים והרגשיים שאנחנו מבצעים. האיכויות של בדיקת MRI פונקציונלית של המוח סייעו למחקרים אלה להביא להתקדמות עצומה בידע שיש לנו על המוח, והאפשרויות הטמונות בהם מסעירות את דמיונם של החוקרים, ומי יודע, אולי בקרוב נצליח אפילו לקרוא מחשבות.

 

בדיקת MRI של עמוד השדרה

 

MRI של עמוד השדרה נדרש במצבים בהם יש כאבי גב או צוואר, שבדיקות פשוטות יותר (רנטגן, מיפוי עצמות ו- CT) לא הצליחו לאתר את הגורמים להם.

בדיקת MRI של עמוד השדרה מאתרת גידולים, אם ישנם, שינויים חריגים ובפרט בלט דיסק, והיצרות של תעלת השדרה (תופעה היוצרת לחץ על חוט השדרה וכתוצאה מכך הפרעות נוירולוגיות וכאבים חדים).

 

בדיקת MRI של כלי הדם


בדיקת MRI של כלי הדם (הנקראת גם MRA) בוחנת את מצבם של כלי הדם בגוף – ורידים ועורקים.

   

תגובה 1:

  1. האם קיימים היום מקרים במדינת ישראל, חרוטים בחוק, שמאפשרים הפניה לבדיקת MRI באופן שבו החולה לא יצטרך לחכות עד שיבוא תורו?
    עו"ד רשלנות רפואית

    השבמחק