יום שני, 1 באוקטובר 2012

MRI פרטי – לא זול, אבל מציל נפשות

בדיקת MRI היא בדיקת משוכללת במיוחד ובטוחה לחלוטין. למרבה הצער, עלותה גורמת לקופות החולים במקרים רבים להתנער מחובתן למטופלים ולא לאשר בדיקה זו ועל כן פורח ומשגשג שוק MRI פרטי.

MRI פרטי הוא שירות שמציעים מספר גופים בתחום הרפואה המתקדמת, והוא מאפשר לכל מי שזקוק לבדיקת MRI לעבור אחת כזו, גם אם קופת החולים שלו לא מאשרת את הבדיקה – ובעיקר ללא המתנה ממושכת לתור פנוי, המתנה שהיא לא רק מתסכלת אלא גם עלולה להוביל לנזק בלתי הפיך לבריאות, כך שאין פלא כי מטופלים רבים משלמים את עלותו של MRI פרטי.

שירותי הבריאות המגיעים לתושבי מדינת ישראל הוסדרו בשנת 1994, בחוק ביטוח בריאות ממלכתי. על פי סעיף 1 בחוק זה, עקרונות הצדק, השוויון והעזרה ההדדית אמורים להיות הבסיס לפעילות מערכת הבריאות הציבורית, אך הביקוש האדיר לרפואה פרטית, ובכלל זה MRI פרטי, מעיד כי החוק לא בדיוק השיג את מטרותיו.

מסלול התחמקות אחד בו משתמשות קופות החולים השונות, הוא שכל בדיקה שאינה מופיעה בסל הבריאות – לא מאשרים אותה. אמנם סל הבריאות מתעדכן כל העת, אולם קצב התפתחות המחקר הרפואי והמדע מהיר בהרבה מזה של עדכון סל הבריאות, והתוצאה היא בדיקות (ותרופות) מצילות חיים שאינן נכללות בסל הבריאות וקופות החולים מנצלות זאת כדי להתחמק ממימונן.

עלותו של MRI פרטי נאמדת בסדר גודל 2,000 עד 3,000 ₪ כאשר המחיר בפועל תלוי בסוג ה-MRI – כלומר באיזה איבר בגוף מתמקדת הבדיקה – ובמקום בו מחליטים לבצע MRI פרטי, ובמקרים רבים אין למטופלים ברירה אלא לשלם סכום זה, שהרי כשמדובר בבריאות השיקולים הכספיים נדחקים הצידה.

במקרים מסוימים עוברים המטופלים MRI פרטי ואז תובעים החזר מקופות החולים, לעיתים אף באמצעות פנייה לערכאות שיפוטיות. במקרים אחרים, מצערים במיוחד, חוסר הנכונות של קופת החולים לשלוח מטופל לבדיקת MRI, וחוסר היכולת של המטופל לשלם עבור MRI פרטי, הובילו לנזק בלתי הפיך – ולתביעת פיצויים כנגד הקופה. הסכום שנפסק לחובת קופת החולים מציב סימן שאלה גדול מעל המדיניות של ההתחמקות, הן מבחינה מוסרית והן מבחינה כלכלית.

MRI פרטי מציע מספר יתרונות: בנוסף ליכולות המשוכללות של כל מכשיר MRI (שמסוגל לספק תמונת מצב מקיפה ומדויקת, ללא כל קרינה וללא תופעות לוואי, ועם מינימום אי נוחות), MRI פרטי יתבצע במועד הנוח עבורכם, כאשר עקב העלות הגבוהה של מכשיר MRI, רוב מכוני ה-MRI, הן הציבוריים והן הפרטיים, עובדים גם בשעות הערב והלילה, הצוות המתפעל את הבדיקה הוא לא רק מיומן ומקצועי אלא גם מאיר פנים ומסייע לעבור את הבדיקה בצורה הנעימה ביותר האפשרית והפענוח יתבצע תוך זמן קצר מאד, ועל ידי רדיולוג מנוסה ומיומן, דבר המבטיח כי התוצאות ישקפו נאמנה את מצבכם ויסייעו לרופא המטפל לקבוע מהו הטיפול האופטימלי עבורכם.

תגובה 1:

  1. העלות של MRI פרטי הינה מאוד גבוהה, אך יחד עם זאת יכולה להציל נפשות במקרה הצורך. חלופה מאוד טובה למגרעות מערכת הבריאות הציבורית.
    רשלנות רפואית ברפואה פנימית

    השבמחק